Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » En ungdom i Tyskland » Pressen skrev » Hopla, vi dør!
Hopla, vi dør!
Toll! Ernst Toller har længe været glemt. Men nu får vi endelig denne idealistiske digter, dramatiker, revolutionsmand og selvmorders medrivende selvbiografi på dansk.
Jørgen Herman Monrad, Weekendavisen, 21. juni 2019
Da den 21-
Jeg, der 100 år senere skal anmelde Ernst Tollers selvbiografi En ungdom i Tyskland fra 1933, som nu udgives i Adam Paulsens velklingende og velkommenterede oversættelse, er imidlertid godt tilfreds. At klandre Ernst Toller for hans forkærlighed for farverig patos eller at kalde bogens bloddryppende fængselsscener for lige lovlig Greven af Monte Cristo-
Nej, så sandelig også i beskrivelserne af den herefter frivillige artillerists trampen rundt mellem lemlæstede lig i mudrede granatkratere på Vestfronten. Deres infernalske absurditet står på ingen måde tilbage for en Erich Maria Remarques eller en Ernst Jüngers. Til forskel fra de to skriver Ernst Toller dog ikke først og fremmest om den fire år lange meningsløse krig, men derimod om det, der i efteråret 1918 ser ud til at blive dens nødvendige følge: de meniges mytteri og det krigstrætte proletariats opstand mod magthaverne i Hamborg, Hannover og frem for alt München, hvor den nu antikrigslyrikskrivende Toller, der efter et fysisk og psykisk sammenbrud er blevet erklæret uegnet til militærtjeneste, befinder sig. I den bayerske hovedstad, hvor man er træt af at adlyde ordrer fra Berlin, forsøger man fra november 1918 til maj 1919 at grundlægge en såkaldt fristat. En konge afsættes. En socialdemokrat får lov at regere på visse paramilitære grupperingers nåde. Så skydes socialdemokraten ned af en højreekstrem greve. En socialistisk rådsrepublik udråbes. Arbejdere griber til våben, men det samme gør soldaterne i de militære forlægninger uden for byen. Republikken nedkæmpes, og en skrøbelig orden genoprettes. Og midt i alt dette ser vi så en næsten naivt uskyldig Ernst Toller bevæge sig omkring.
Snart er han til te hos selveste Thomas Mann, der bor i en smuk villa ved Isar-
De allermest tragikomiske, men også allerbedste passager i selvbiografien er dem, hvor Toller beskriver de kaotiske tilstande i regeringsgemakkerne. Folk vælter ind fra gaden og vil have, at deres personlige fjender skal fængsles. Man forlanger, at rådsrepublikkens indbyggere skal leve vegetarisk, og at al afføring skal foregå i det fri, så sjælelige dunste kan fordampe sammen med kropslige. Arrestordrer udstedes, men arrestanternes navne staves forkert. En tilfældig kontorist udnævnes til minister.
Intet under, at dette kaos gav den sidenhen i fem år fængslede, men heldigvis ikke henrettede Toller noget at tænke over. I fængslet i Niederschönenfeld blev han endelig den berømte forfatter, han så længe havde drømt om at blive. Uanset om Bertolt Brecht kunne lide dem eller ej, blev stykker som Maskinstormerne og Hopla, vi lever! store publikumssucceser. En ungdom i Tyskland blev som forventet forbudt i Hitlers Tyskland, men selvbiografien blev i 1934 en bestseller i England.
Hvad hjælper litterær succes imidlertid, hvis verden går under? I maj 1939 tog den eksilerede 45-