Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Steine im Fluss/Sten i floden » Pressen skrev

Pressen skrev

Kunsten som kampzone

Ursula Reuter Christiansen ser tilbage på sit kunstneriske liv i en lidenskabelig, ekspressiv og rasende bog.

I en dansk kunstverden ofte domineret af minimalisme og teoretisk distance har den tyskfødte Ursula Reuter Christiansen (f. 1943) altid været noget af en fremmed fugl, selv i årene som professor på kunstakademiet i København. Hendes værker, digte, performances og film er alt det, som har været ugleset på parnasset i mange år: ustyrligt, følelsesbetonet, ekspressivt, symbolladet, rasende.

Tyskland i blodet
Nu er der kommet en bog, hvor kunstneren i ord og billeder fortæller om sit liv og sin kunst. To ting, der for hende hænger uløseligt sammen. (...)

I hendes billedverden kan man genkende træk fra Matthias Grünewald over digterne Novalis og Heine til Die Brücke-kunstnerne, Josef Beuys (som hun var elev af), Jörg Immendorf og, som man for nylig kunne se på Louisiana, Daniel Richter. (...)

Den store og den lille historie kommer hele tiden til udtryk i de tegninger, skitser, digte og malerier, man finder i bogen. Ursula Reuter Christiansen arbejder fuldstændigt uden filter i et rasende opgør med patriarkatet, den traditionelle moderrolle, kroppens ældning og den kunstneriske tvivl. Myter, sagn og digte fra det antikke Grækenland og Brødrene Grimm blander sig med lidenskabelig hyldest til feministiske og politiske forkæmpere
som Rosa Luxemburg, Alexandra Kollontai og Clara Zetkin.

Intet pakkes ind her. Det er ikke dekorationskunst, vi har med at gøre, men blod, sved og tårer.

Er ikke alt i bogen lige æstetisk vellykket, har det heller aldrig været meningen, at det skulle være det. Det er skarpt, direkte, lidenskabeligt, bittert og hævnende. At skabe kunst for Ursula Reuter Christiansen er ikke noget smagfuldt eller teoretisk.

Det er en kamp mellem liv og død, alt eller intet.

Tom Jørgensen, Jyllands-Posten, 7. april 2017