Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Liebesverbot! Sex og Anti-sex i Wagners dramatik » Pressen skrev

Pressen skrev

Wagner og det erotiske
Glimrende behandling af centralt aspekt ved Wagners musikdramatik.
Eva Hvidt, Kristeligt Dagblad, 20. marts 2013

Hore og heltinde (fem ud af seks stjerner)
Henrik Nebelong gør sig aldrig større end sit emne - en lidt glemt dyd efterhånden.
Hans bog er ikke for husarer og heller ikke opløftende i bredere forstand. Men skrevet med let hånd, ualmindelig underholdende og et medrivende indblik i kønnenes evige kamp.
Søren Schauser, Berlingske, 2. marts 2013

Wagner fandt aldrig ud af det med sex (fire ud af seks stjerner)
Den danske forfatter og advokat
Henrik Nebelong har brugt et efterhånden langt liv på at studere Wagner og hans musikdramaer. I sin nye bog om Wagners forhold til temaet kærlighed og sex gør han det, der måske nok er ugleset, men som ikke desto mindre er påtrængende netop i tilfældet Wagner, og som også den nyeste forfatter på markedet for internationale Wagnerbiogra-fier, den britiske Wagnerekspert Barry Millington, gør. Han kobler liv og værk.
Nebelong gør det, fordi der hos Wagner er så overvældende belæg for, at de to størrelser hænger sammen, og han får underbygget nogle overbevisende pointer. Wagners egne vanskelige livstemaer afspejles og bearbejdes gennem hele hans musikdramatiske produktion, som han vel at mærke selv skrev teksterne til, argumenterer Nebelong, og uden at referere alle hans pointer må man konstatere, at manden har ret.
Thomas Michelsen, Politiken, 16. marts 2013

Neurotiske Wagner
Det er netop umuligheden af den perfekt fuldbyrdede erotiske kærlighed samt det sexede og anti-sexede i alle Wagners operaer, som vores hjemlige Wagner-ekspert Henrik Nebelong prøver at indkredse i sin nye bog. Lars Brix Nielsen, Weekendavisen, 1. marts 2013

Erotisk begær hos Wagner
Nebelongs humane opfattelse af liv og digtning som en enhed [giver] nye muligheder for forståelse af hver opera. Yderligere er det en fordel, at Nebelong også ser librettoerne som afspejlinger af de politiske og samfundsmæssige tilstande.
Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende, 25. juli 2013.

Nebelong argumenterer overbevisende for sin påstand om at alle Wagners operaer stort set handler om det samme og er Wagners terapeutiske forsøg på at forstå sig selv. Bogen er meget velskrevet og også ret underholdende for os, der af og til tænker vores om Wagners tekster og handlingen i operaerne. ... Det er en velskrevet og ret interessant bog for kendere.
Birgit Hald, Lektørudtalelse, 2013/15