Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i Aarene 1828 og 1829 » Pressen skrev

Pressen skrev

Den første postmodernist

Utroligt! H.C. Andersens næsten ukendte debutroman fra 1829 er et stykke fantastisk litteratur, der på bedste postmoderne vis eksperimenterer, parodierer og filosoferer sig vej igennem et forvandlet København. Resultatet er betagende, yderst vittigt og til tider rablende.
Ferdinand Ahm Krag, Information, 16. august 2005

En fodrejse i frigear
Cai Ulrich von Platen har givet H. C. Andersens første roman en billedside, der ofte hamler op med teksten.
(…)den der kender til digtene, eventyrerne og alle historierne, vil i denne tekst møde mange af dem i embryonal form, antydet og indkredset, men endnu ikke fuldt udviklet. Kedeligt er det under ingen omstændigheder. Og kedeligt er det heller ikke, efter at Cai-Ulrich von Platen og typografen Carl Zakrisson har teksten en både grafisk og typografisk eftertackling. Dermed er en ikke særlig stor bog blevet til en bibliofil kleppert, men klassisk formen og finurlig hele vejen igennem som et opdateret eksempel på illustreret boghåndværk. Holdningen er, at øjnene ikke nærer sig ved bogstaver alene. For det, man læser, kalder undertiden på også at blive til billeder. Billederne er fotos, billedkollager eller akvareltegninger, der underfundigt får lov til at udfordre, følge eller kommentere teksten. Eller bare danser en lille visuel pas de deux med den, hvis kunstneren tillader det.
Peter Michael Hornung, Politiken, 6. august 2005

Stor digter i svøb
Bogen er formelt en beskrivelse af den unge digters travetur Holmens Kanal til Sydpynten af Amager en bidende kold nytårsnat i årsskiftet 1828-1829, men reelt er den en tour de force af en fantasirejse, hvor det unge menneske oplever de utroligste ting, især ved hjælp af føromtalte St. Peders briller...
(...) det er derfor kun ret og rimeligt, at en sådan skatkiste af geniale påfund bliver præsenteret på den allersmukkeste og mest fantasifulde måde. Og det er da også åbenlyst den bestræbelse, der ligger bag Forlaget Vandkunstens nye udgivelse af værket. Ikke nok med at bogen er udgivet i stort format på fornemt papir og indbundet i natsort lærred på dybblå kontrast, den er også sat med en ny empireskrift ”Andersen Antikva”, der er tegnet specielt til denne udgivelse. I det hele taget er der gjort usædvanlig meget ud af typografien. Satsen er meget speciel og meget flot, og den, såvel som de afvekslende bogstavstørrelser, fungerer ualmindeligt fornemt i forhold såvel til den originale bogstavering som til tekstens indhold. Dertil kommer så, at bogen indeholder mere end 150 illustrationer af billedkunstneren Cai-Ulrich von Platen gengivet i fire farver. Der er tale om en række meget forskellige illustrationer: Fotografi, collage, litografi, maleri m.m. , alt sammen meget fantasifuldt og ind imellem også ganske smukt.
Doris Ottesen, Kristeligt Dagblad, 2. august 2005

Genudgivelse er mest for samlere
Sådan sker der så meget forunderligt og fantastisk, og skildringen har både liv og friskhed og en finurlig sproglig spændstighed, så man går med på spøgen, der foregriber samtlige de litterære former, Andersen siden kom til at udfylde så suverænt: teatret, lyrikken, rejsejournalistikken, romanen og eventyret – ikke at forglemme…
(…) Den [typografien] er her overladt til skrifttegneren Per Baasch Jørgensen, der har printet nogle meget smukke, stilrene skrifttegn, der sættes i varierende størrelse, men sådan at typografien føjer sig melodisk for læserens blik.”
Johannes H. Christensen, Jyllandsposten, 6. august 2015

Årets Bogarbejde
I det forgangne jubilæumsårs mængder af Andersen-udgivelser ville denne udgave af digterens egentlige debut hævde sig alene ved sit monumentale ydre og store format. Åbner man det enkle sorte bind med det mørkeblå snit og den lige så mørkeblå forsats, åbenbares Cai-Ulrich von Platens farverige billedverden, der slutter sig glimrende til den unge Andersens sprælske tekst. Samme tekst er sat i yderst vekslende grader med Per Baasch Jørgensens til lejligheden tegnede Andersen-skrift. Et typografisk pragtstykke, et fint bud på en fornyelse af den kunstnerisk illustrerede bog og en værdig hyldest til den hårdt prøvede 200-årige. For det er ganske vist: Jubelår og dyre armbevægelser forgår, men godt boghåndværk består!"
Christian Kaaber, Årets Bogarbejde 2005, Forening for Boghaandværk