Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Koranen. En meget kort introduktion » Koranen - introduktionsbladet » Djævelen i Koranen
Djævelen i Koranen
Af Jean Butler

Koranen rummer mange gode historier. Én af de mere centrale er Syndefaldsberetningen eller historien om, hvordan det første menneske mistede sin uskyld og det Onde trådte ind i verden. Som i Bibelen, er Djævelens historie også i Koranen tæt forbunden med menneskets. Og ligesom beretningens iboende problematik forbliver uforløst i bibelsk tradition, leverer heller ikke Koranen noget endeligt svar på tilværelsens måske mest drilske spørgsmål. For hvordan forklarer man egentlig det Ondes eksistens i en Gudskabt verden? Eller rettere: Hvordan retfærdiggøre Guds eksistens, faced with the Devil?
Ikke kun kære børn har mange navne. I Koranen kaldes Djævelen indledningsvis Iblîs, sidenhen, efter at også han er faldet fra Guds nåde, træder han frem i skikkelse af al-
Koranen fortæller, at Gud skabte mennesket af ler og indgød ham sin ånd, hvorpå Han kaldte sine engle til sig for at informere dem om sin hensigt med mennesket. »Jeg vil skabe en stedfortræder på jord«, siger Han, og englene protesterer højlydt. »Vil Du placere én derpå, som vil korrumpere og udgyde blod, mens vi tilbeder Dig og priser Dit navn«, spørger de indignerede, hvorpå Gud køligt svarer: »Jeg ved, hvad I ikke ved«. Gud lærer nu Adam altings navne, præsenterer dette alvidende væsen for den undrende skare af engle, og beder dem atter om at bøje sig for Adam. »Og de bøjede sig alle, undtagen Iblîs«, lyder Koranens stemme nu syvfoldigt, i en sentens, der er central for forståelsen af Djævelens natur. For hvem er Djævelen da, om ikke en engel, og altså én af Guds betroede medarbejdere, og dog en engel, som nægter at lyde det guddommelige bud. At denne engel er af en vitalt anderledes natur end sine fæller i det høje, vidner da også Koranens ord om i én af de syv ovennævnte variationer. »Han var en jinn«, lyder det, og andetsteds fortælles vi, at disse jinner er skabte, ikke af lys, som engle ifølge traditionen er, men af ild. Dette flyvske, irrationelle element, af natur svært tæmmelig, udgør altså Djævelens kerne, og ligger til grund for hans ulydighed.
Djævelens ulydige natur cementeres yderligere, da Gud spørger ham, hvorfor han nægtede at bøje sig for Adam på Hans bud. Iblîs svarer stolt og uden skam: »Jeg er bedre end han; Du skabte mig af ild, og ham af ler«, og går med denne sætning over i islamisk historie som selveste indbegrebet af hovmod og ulydighed, to af de værste synder i en religion, der hylder den absolutte hengivelse til Gud over alt andet.
Som straf styrtes Iblîs ud af himmelen, falder, og transformeres i sit fald fra en strålende engel til en hæslig, forkrøblet skabning al-
Djævelens historie i Koranen har gennem tiden inspireret mangen en tænker. Tidlige sûfî-
Hvordan muslimske fortolkere af Koranen gennem tiderne har valgt at anskue denne for religionen Islam så centrale beretning er naturligvis af vital interesse. Man kan her iagttage en udvikling fra klassisk Koranfortolkning i 800-