Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Atlas over afsidesliggende øer » Pressen skrev

Pressen skrev

Den hemmelighedsfulde ø

[...] Men lige meget hvornår og hvordan, så tænder fjerne øer noget i os; oplyser den indre biograf og viser forskellige forestillinger, hvor fantasi og fakta hvirvles rundt og bliver til billeder og fortællinger. Og det er blandt andet dét, Judith Schalansky peger på og dyrker i sin dybt originale »Atlas over afsidesliggende øer«. I hendes tilfælde er det for en gangs skyld også relevant med biografiske oplysninger, og Schalansky er, ud over at være forfatter, designer og typograf. Derfor kan hun også arrangere sine bøger præcis, som hun har forestillet sig dem.

[...] Med »Atlas over afsidesliggende øer« er Schalanskys forkærlighed for det grafiske for alvor blevet forbundet med hendes eget liv, om end på en indirekte måde. For hvordan kan en bog om fjerne øer have noget med en opvækst i det lukkede DDR at gøre? Svaret giver hun selv i det formidable essay, der fungerer som bogens indgangsbøn.

[...] Alene faktaoplysningerne og tegningen af øen på hele højre side af hvert opslag er en oplevelse, hvor man meget hurtigt også bliver en fingerrejsende. Men der er mere at hente, for under alle faktaoplysningerne, som er sat så enkelt og smukt op, optræder en tekst, der dirrer mellem dokumentarisme og prosadigt, og hvor Schalansky aldrig giver efter for paradisforestillinger, men ofte fremmaner forrevne, golde og urovækkende billeder i læseren.

[...] Jeg kunne blive ved med at genfortælle fra »Atlas over afsidesliggende øer« med dens vidunderlige fusion af skipperskrøner, fakta og fantasi, der matches perfekt af Schalanskys kort og layoutets blå, hvid, orange og sort. Og med værket er også en kærkommen lejlighed til at kippe med flaget for Forlaget Vandkunsten. De har igen og igen udgivet knaldgode og spektakulært smukke bøger. Gunnar Ekelöfs »Diwan« og Victor Hugos »De elendige« er to aktuelle pragteksemplarer, og måske er dét bogens fremtid: De smukke, eksklusive, ikke-digitalisérbare oplevelser.

Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske, 17. januar 2015.

Mageløst atlas over drømmens øer

[...] Judith Schalansky, forfatter, designer, typograf og kunsthistoriker, voksede op i DDR og var ni år, da Muren faldt. Allerede da var hun trænet i at ' fingerrejse' rundt i verden via atlasser, for hvordan skulle hun ellers komme til at besøge Tongaøerne? Hvor meget Schalansky evner at få ud af sin samlede hittepåsomhed og snilde, kan man nyde i dette mageløse atlas, hvis undertitel er: ' Halvtreds øer som jeg aldrig har været på og aldrig vil komme til'. Bogen fik prisen som Tysklands smukkeste i 2009. Schalansky, der modtog samme pris for ' Giraffens Hals' i 2012, er noget så sjældent som en forfatter, der selv tilrettelægger sine bøger ned til mindste koloristiske og typografiske detalje. I Vandkunstens hænder er de danske udgaver små kunstværker.

[...]Bogen åbner med et brag af et kartografisk betonet essay om alt det, kort og atlasser kan, og om øer som hjemsted både for det bedste og det værste, mest det sidste. Tonen er hverken sentimental, fabulerende eller eskapistisk, men stringent, cool, faktuel, leksikal. Det samlede greb er genialt, også som politisk udsagn, fordi hele denne fornyelse af den klassiske robinsonade skal forestille at være sat i scene af et menneske, som ikke kan få lov til at opholde sig bare et sekund på en af alle disse øer.

Jes Stein Petersen, Politiken, 14. december 2014

Derfor er øer så fascinerende

Tyske Judith Schalansky har begået et mesterværk: fascinerende, morsomme og tankevækkende beskrivelser af alverdens småøer.

[...] I hendes " Atlas over afsidesliggende øer" - på dansk nu udgivet i en ekstraordinært flot illustreret pragtudgave hos Forlaget Vandkunsten - " besøger" hun 50 afsidesliggende øer, som hun aldrig selv har set og efter al sandsynlighed heller aldrig kommer til, men som hun her tager den fra første side tryllebundne læser med på en svimlende rejse

[...] Fascinerende læsning, underholdende, forfriskende: Et slet og ret imponerende værk. Og en vidunderlig lænestolsrejse rejse ud i det blå. Det helt særlige ved Schalanskys projekt ligger samtidig i hendes legesyge forhold til den videnskabelige virkelighed som kort, atlasser og optegnelser påstår at fremskrive. Allerede i indledningen gør forfatteren det klart, at der ikke findes et eneste kort, som ikke afspejler en eller anden form for ideologisk virkelighedskonstruktion: kortene henviser ikke til en objektiv virkelighed, men er med til at skabe en virkelighed, en opfattelse af hvordan verden ser ud. Hendes egne fantasirejser under DDRtiden er nu blot blevet udvidet til en generel afsøgning af virkeligheden og dens fremstillingsmåder.

Moritz Schramm, Kristeligt Dagblad, 29. december 2014

For de finger - og fantasirejsende

Hvis man ikke kan rejse i virkeligheden, må man rejse i fantasien.

[...] Den ikkerejsende generation har ikke et despotisk regime af hjemmefødninge at bebrejde, at vi blev atlasbørn, som Schalansky kalder de finger-og fantasirejsende. Men mange af os blev det alligevel.

[...] Teksterne, en skønsom blanding af fakta og digtværk, er ikke page-turnere. Nogle er korte redegørelser for kendsgerninger og begivenhedsforløb, andre er enkle fortællinger om fastboende og tilrejsende, kun de færreste med et egentligt plot. Hver historie er snarere som et lille ekko fra en fjern og større verden, mangfoldig og ubestemmelig, ligesom når man samler en konkylie op på stranden og presser den mod øret.

[...] Læse bogen skal man selvfølgelig, men især skal man bladre og kigge i den, røre ved den og lugte til den. Den må være årets lækreste bog.

Thomas Thurah, Information, 19. december 2014

Skuffelsens øer

[...] Det resterende frimærke med tekst er så en art dokumentarisk prosadigt, der beskriver en begivenhed på øen, i dramatisk præsens og ofte uden tidsangivelse. Teksterne tager afsæt i eksisterende information, der i langt de fleste tilfælde er overraskende negativ.

[...] Det er Fluernes Herre snarere end Paradisøerne, der er bundlinjen i Schalanskys kølige arkiv over de fjerne øer - enhver Bountylandfantasi får et hårdt og kompetent modspil i de kølige novelletter.

[...] Schalansky overlader konklusionen til læseren, men lægger til gengæld præmisserne frem i et stykke overdådigt delikat boghåndværk - layouter som hun også er, står hun bag design, korttegning, papirvalg, omslag og det hele. 50 stykker åndelig julekonfekt til den lænestolsrejsende - fristende og sirligt anrettet, men med en mærkværdigt bitter og tankevækkende eftersmag.

Frederik Stjernfeldt, Weekendavisen, 19. december 2014

Fingerrejser til klodens afkroge

[...] Siden de store opdagelsesrejser, foretaget i Middelalderen af arabere, europæere og kinesere, har der været uorden i dette verdensbillede, og geografier knap så underholdende som førhen. Ikke desto mindre udøver landkort stadig en dragende virkning.

[...] Resultatet er blevet en også i grafisk henseende (tak til Forlaget Vandkunsten, som på dette felt altid gør sig umage) herlig bog. Det er rent ud sagt utroligt, hvad Schalansky har fundet frem til af småøer, klippeskær, sandbanker og atoller, hundreder af dem: Den ubeboede, syv kvadratkilometer store Ile Saint-Paul i Det Indiske Ocean, tilhørende Frankrig, 3.000 km fra Antarktis, 4.000 km fra Sydafrika.

Per Nyholm, Jyllands-Posten, 10. januar 2015.

Et elegant atlas

Sublimt håndværk både i håndtegnede kort og sprogligt smukke anekdoter om fremmede øer.

[...] I sin ualmindeligt smukke udførelse er atlasset en påmindelse om, at afstanden kun er fysisk, og at rejsen foregår i sindet. Selv om det umiddelbart kan lyde trist at blive mindet om sin fysiske afstand til de steder på jorden, som venner besøger eller hvor familie bor, er det langtfra en vemodig rejse at begive sig ind i " Atlas overafsidesliggende øer".

[...] Alle, der holder af for eksempel den amerikanske instruktør Wes Andersons legende film, vil kunne genkende værdien af både videnskabelige og besynderlige fakta om geografiske punkter og ikke mindst værdsætte, hvad et kort kan igangsætte af billeder og forestillinger.

Helene Freiberg-Andersen, Fyens Amts Avis, 23. januar 2015

Litteraturen genfinder verdens hemmelige hjørner

I Googles tidsalder opsøger forfatterne de steder og detaljer, der unddrager sig satelitternes blik. En ny geografisk marginallitteratur lægger afstand til hjemstavnens muld og kaster et nysgerrigt lys over udkanten.

[...] Det er især tydeligt på den internationale litteraturscene, der i de seneste år har budt på en række udgivelser, som vender sig mod geografien efter inspiration, men som samtidig gør op med den objektivitet, som et traditionelt landkort lægger op til.

[...] Med sirligt tegnede kort og i historiske og poetiske anekdoter portrætterer hun halvtreds øer, der ligger så langt fra deres hovednation, at de bliver »fodnoter til fastlandet«.

[..] Når Schalanskys bog, der ellers kom på tysk allerede i 2009, oversættes nu, kan det ses som et varsel om den litterære geografis indtog herhjemme. Med hjemstavnslitteraturens lokale fokus som en forløber, retter litteraturen nu blikket mod det marginale og fremmede som en kontrast til det globale overblik. Det giver også et anderledes blik på Udkantsdanmark, ikke som hjem, men som en genstand for antropologens eller turistens nysgerrige interesse.

[...] Vendingen mod fragmentets og detaljens litterære geografier måske et produkt af globaliseringens fokus på helhed og sammenhæng.

Elisabeth Skou Pedersen, Information, 16. januar 2015. Læs resten af analysen her.

Tankernes robinsonader

Judith Schalansky har skabt et enestående værk, der poetisk tårner sig op som ølandskabernes vindomsuste vulkantoppe.

[...] Forfatteren formår at skifte mellem f.eks. de samfundskritiske kommentarer som i ovenstående, viderefortælle gamle folkesagn og selv fungere som eventyrer, så hun og hendes læser sammen tager på de mest utrolige rejser i tid og rum. Rejser i sindet. Måske en kliche, men i dette tilfælde så overordentligt sandt.

Louise Holm, Litteraturnu.dk, 27. januar 2015

50 drømmeøer

[...] Den er til gengæld yderst fascinerende, som det kan læses i hendes "Atlas over afsidesliggende øer.Halvtreds øer jeg aldrig har været på og aldrig vil komme til". Hvad hun ikke har set med egne øjne, har hun tænkt sig til. På så levende en måde, at bogen er illustreret med de smukkeste kort over de uopnåelige rejsemål. Alle kort er håndtegnede.

[...] Og er du bare en smule fascineret af at kigge i atlas, kan du kun blive opslugt af dette værk.

Kirsten Skaaning, Ældresagen NU, 30. januar 2015

Drøm dig væk i alternativt atlas

[...] Nu er hendes usædvanlige bog om 50 fjerne øer, hun aldrig har besøgt, udkommet på dansk - en lille, men virkelig flot produceret bog udgivet af Forlaget Vandkunsten... I Judith Schalanskys bog er der kælet for detaljern - lige fra skrifttypen i forordet, der leder tankerne hen på tidligere tiders skattejagter, til kartografiske lækkerier med øerne, der alle er tegnet med gråblå sider, så man rigtigt får en fornemmelse af, hvor ensomt de ligger i det uendelige hav...

[...] Alene for bogens lange forord er bogen værd at læse. Her gemmer der sig mange finurlige betragtninger om kort og kartografi...

Judith Schalansky afslutter sin indledende tekst med ordene: "Den dag i dag vil jeg foretrække et atlas frem for nogen turistfører." Jeg kan ikke være mere enig.

Torben Lund Christensen, Landinspektøren, februar 2015

Fem til ferien - Kvindeliv på kryds og tværs

En meget smuk og mærkelig bog. Smuk pga. kortene og de fine farver, mærkelig, fordi der på de 50 øer er sket virkelig sære ting, som forfatteren har fundet frem til og gengiver her. En tekst på den ene side, et kort på den anden side. En test hos en sejlende globetrotter bekræftede rigtigheden af historien om øen " Amsterdam". Den er god nok, så det er de andre nok også. Der optræder et væld af kaptajner, forskere, slaver, skibbrudne, fyrmestre og nogle få kvinder i historierne.

Bogen skal læses i små etaper, f. eks. som godnatlæsning eller højtlæsning i regnvejr. Når man læser, skal man studere kortet og give sig til at finde rundt på øen eller fare vild.

Det indledende essay om atlas beskriver, hvad det er, et atlas kan mht. at give næring til drømme, håb og lange rejser.

Jette Bagh, Sygeplejersken, 22. juni 2015

Lektørudtalelse

[...] Schalansky tryllebinder med små og ofte bittersøde fortællinger, der alle tager udgangspunkt i virkeligheden, men som nærmere ligner magisk realisme. Bogen er i halvbind og en decideret lækker udgivelse, hvor der er kælet for både indhold, form og udtryk.

[...] Bogen er ganske unik, og ligner ikke andre atlas eller rejsebeskrivelse.

[...] Atlas over afsidesliggende øer får denne lektør til at drømme sig væk. De, der finder det ganske lille atlas på hylden, får en fantastisk rejse. Absolut anbefalelsesværdig.

Peter Martin Jørgensen, DBC, Uge 6 2015