Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » På finansloven - Portrætter af danske kunstnere anno 1980 » Pressen skrev

Pressen skrev

Ny bog viser de største kunstneres inderste væsen
"For 35 år sidenkastede en ukendt japaner sig ud i et mærkværdigt, men storstilet fotoprojekt om tidens største danske kunstnere. Nu udkommer projektet som fotobog."
Lars Henriksen, Kristeligt Dagblad, den 11. maj 2013

Er der nogen hjemme?
"Det interessante ved billederne er måske i virkeligheden, at det kan lykkes en fotograf, som aldrig har mødt nogen af personerne før, at få dem til at udstråle den personlighed, de bærer i sig. Eller også er personernes træk bare så iboende, at de er umulige at holde skjult. Om det så er Carl-Henning Pedersen, Steen Eiler Rasmussen, Knud Nellemose eller Karl Bovin."
Carsten Andersen, Politiken, den 1. juni 2013

Lektørudtalelse

"Disse fine kunstnerportrætter optaget for mere end 30 år siden vil røre alle, der interesserer sig for portrætkunst."

Jette Andreasen, Lektørudtalelse, uge 2013/26

Marathonmanden

"Men inden vi når til dem, foretager vi et tidsspring: I 2013 udgav forlaget Vandkunstenen smuk bog med en række portrætfotos af danske kunstnere, som Jiro Mochizuki havde taget i 1978. Med 35 års forsinkelse udkom de stemningsfulde sort-hvide fotografier, og med dem historien om den japanske fotograf, der var fascineret af den danske ordning med at give livsvarige hædersydelser til forfattere, musikere, arkitekter og billedkunstnere. I Kulturministeriet fik han en navneliste med adresser over kunstnerne finansloven, hvorefter han opsøgte dem i deres hjem uden foregående aftale og bad om lov til at tage et portræt.

Han ville kun tage ti minutter af kunstnernes tid, hurtigt ind, finde et godt sted i hjemmet, skyde en rulle film, hurtigt ud igen. Det var en fantastisk tid. Forfatterne var de mest sensitive, husker han. Men alle sagde ja. Jiro Mochizuki: »Det var Danmark i de gode gamle dage. Alle var tilfredse og fulde af selvtillid. I dag vil ingen lukke en fremmed ind på den måde.« "

Klaus Rothstein, Weekendavisen, 28. marts 2014