Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Mertz om Mertz. Albert Mertz' Noteværk og skrifter » Pressen skrev

Pressen skrev

Et manifest og hovedværk i dansk moderne kunst

Det spørges til tider, hvilken bog man ville tage med på en øde ø. Det skulle jo helst være en nærmest uudtømmelig en af slagsen. Det nye værk om Albert Mertz' noter og skrifter er en klar kandidat. (...) Ukompliceret - og underligt forstyrrende ved sin blotte eksistens som bog og mystificerende ved at være til stede som en slags værk. Undrer man sig først over, hvorfor en bog er, så er man inde i Mertz' og modernismens overvejelser. Allerede som sådan virker det udgivne værk. Overvældende og overrumplende. (...) Det kan blive ekstra svært, når de fine ord skal tage over. Men værket er der i fint boghåndværk i al sin vildskab. Til den øde ø. Husk det.

Carsten Bach-Nielsen, Kristeligt Dagblad, 21. februar 2013.

Langtfra kun et legebarn ...

Bogen ' Mertz om Mertz ' er den foreløbige kulmination på den posthume interesse for en kunstner, der i næsten selvdestruktiv grad havde tvivlens nådegave.
Den er svær at komme ind i, men næsten lige så svær at komme uden om.

Peter Michael Hornung, Politiken, 16. februar 2013.

Rød + blå som løsningen på det hele

Kvadrater. Albert Mertz hyldes med en flot galleriudstilling og en pionerindsats i bogform.
(...) en stort anlagt og meget smukt designet bog (tilrettelagt grafisk af Åse Eg Jørgensen), der på flot papir og med kvalitetstryk præsenterer et omfattende udpluk af Mertz' gigantiske såkaldte »noteværk«. Det er en bog, der viser, hvor aktuel han stadig er, samtidig med at den tilføjer endnu flere perspektiver til hans på én gang meget sammenhængende og meget strittende værk. Og det er en bog, der præsenterer en masse nyt materiale, som kunsthistorikere og bare almindelige billed- og kunstinteresserede kan kaste sig over.
Udvalget og introduktionen til det er primært foretaget af kunsthistorikeren Cecilie Høgsbro Østergaard, og det er en kraftpræstation fra hendes side i sig selv.
(...)
I samtiden mente nogle kritikere, at han blot som en svamp sugede tidens tendenser til sig, bare på en mere fjollet måde, men med denne fine bogudgivelse og de gode introduktionstekster, også af Peter Brix Søndergaard, der indplacerer ham i forhold til tidens internationale kunstdiskussioner, er der slået et søm igennem den fejlfortolkning. Her får man virkelig syn for sammenhængen, originaliteten og tankekonsekvensen i Mertz' kun på overfladen strittende univers.

Mette Sandbye, Weekendavisen, den 25. januar 2013.

Boghåndværk

Denne bog er et værk om værket, da det er første gang Albert Mertz’ (1920-1990) såkaldte Noteværk er blevet fremlagt for offentligheden. Som der står beskrevet i forordet, har det været noget af en opgave at formidle dette omfattende materiale og finde frem til en præsentationsform, som yder det retfærdighed. Ikke desto mindre fornemmer man, at alle involverede i bogen har nydt den udfordring, og selve den grafiske udformning er dikteret af dens stof på ypperlig vis: Tilrettelæggelsen har ladet sig inspirere af billedmaterialet og viser det ærligt og enkelt, men den spiller også kontrasterende op mod det med sin stringente orden og snorlige klummer. Selve helbindet er i en frisk postkasserød shirting med refleksblåt præg – en direkte reference til Mertz’ rød + blå proportioner. Måske er helbindet mere vellykket end selve smudsomslaget, som ikke helt har helbindets og materiens klarhed og konsekvens. Bogen åbner smukt op, og papirets let gulnede (elfenbens)farve slår tonen fint an til arkene af ældre dato, som behandles i bogen. Helt perfekt, hvis kapitælbåndet havde været blåt og ikke sort. Forsatserne er grønne med reference til notesbøgernes forsider. Satsen er præget af en omhyggeligt typograferet klumme, kronet af en kraftig rubrikskrift – the Humanist – som med sin maskuline, massive, særegne fremtoning spiller finurligt op til indholdet. Der er mellem spalterne brugt kraftige skillestreger, som giver en meget stærk og defineret klumme – en fræk og modig tilføjelse, da det understreger de ordnede forhold, som det meget forskelligartede billedmateriale præsenteres i. Alle billederne er smukt reproducerede både i bogen og i det tilhørende hæfte – især alle skraldehæftesiderne er fantastiske, da hele sider fra notesbøgerne inkl. papir her er gengivet, og man fornemmer tydeligt originalernes liv og stoflighed. En vellykket bog – på alle niveauer veludført.

NB, Foreningen for Boghaandværk, 2012

Lektørudtalelse

Et komplekst luksusværk der på fineste vis iscenesætter og lade Albert Mertz træde i karakter.

Allan Thomsen Volhøj, Lektørudtalelse, uge 2013/10