Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Designer Ole Søndergaard » Pressen skrev

Pressen skrev

Posthorn og selvafrydning

Der var engang tilbage i 1980'erne, da corporate design var det nyeste nye. Siden har fænomenet bredt sig, så det nu nærmest er en selvfølge, at banker, entreprenører og teleselskaber sørger for gennemgående grafisk genkendelighed i det offentlige rum, på gadehjørner, nettet eller brevpapiret ...
En af de dygtige foregangsmænd var grafikeren Ole Søndergaard.
Ham er der nu kommet en gennemillustreret bog om. Han stod for Unicons blå spiralstriber og Indenrigsministeriets posthorn, der tilbage i 1930'erne var tegnet af den grafiske designs førstemand, professor Gunnar Biilmann Petersen, som han selv var elev af.
Siden fik Ole Søndergaard til opgave at tegne hele systemer af piktogrammer, som også var et nyt begreb ...
Et piktogram er en sjov størrelse.
For det skal være visuelt enkelt og konkret, men også abstrakt eller snarere alment i udtrykket. Kniv og gaffel skal signalere servering og ikke havearbejde med spade og greb.
Og en bayersk pølse skal ligne en pølse og ikke en politiknippel.
Men et af de flotteste piktogrammer i bogen er markeringen af 'selvafrydning' med en stabel af opvask, som ikke lader Anders And noget efter.
Den slags grafiske udtryk er Ole Søndergaard god til.

Allan de Waal, Information 18. maj 2012.

Enhjørningens hemmelighed

For alle moderne designere er kerneudfordringen at finde ud af, hvor lidt man kan klare sig med. At minimere idé, materialeforbrug, omkostninger, udtryk. Det gælder uden tvivl også for skrift-og logodesigneren.
Man har ikke mange streger at gøre godt med, når budskabet 'inden længe kommer der en rasteplads med træer og bænke', skal kunne aflæses med 130 km/t.
MEN JEG forestiller mig, at det i endnu højere grad handler om at udforske vores fordomme. Altså det, vi tænker om verden, før vi er bevidst om, at vi tænker det. I det korte øjeblik kan designeren fange skiløberens, lejrbålets, stendyssens essens i silhuet, som Ole Søndergaard har gjort det for Skov-og Naturstyrelsen. Lidt ligesom man kan se det hele i sort-hvid, hvis man kniber øjnene sammen. Og dertil ligesom med al anden kunst få det til at se legende let ud. Det er det ikke ...
Er [Ole Søndergaards] design tidløst? For nu at gribe den almindeligste kliché i skuffen. Næppe. Heller ikke vores fordomme er tidløse. Se for eksempel, hvor meget den tids (postmodernistiske) mode er i hans logo for Jydsk Telefon.
Eller en mere adstadig verdens smagfuldhed i Helsingør Kommunes fra 1970'erne.
Det afgørende er historien. Se Roskilde Banks vikingeskib og helleristning. Og de uendelige ture rundt og rundt med græsslåmaskinen hos Ginge.
Bogen om Ole Søndergaard fortæller i enkeltbidrag i stedet for en sammenhængende fremstilling om hans arbejder, medlemskabet af designerfællesskabet Eleven Danes og sideinteressen for at designe fly, skibe og biler i træ - stiliserede som hans piktogrammer og logoer. Der er for meget hyggeligt fotoalbum mellem fragmenterne. Og for lidt om hans kunnen og hans kunst, om hvad det egentlig er, den lyttende og fortællende grafiske designer kan.

Christian Bundegaard, Politiken 24. maj 2012.

Den oversete hverdagskunst

I dag er Ole Søndergaards status legendarisk blandt designere, og som sagt kan man ikke undgå at støde på hans kunst. Alene at han er vejdirektoratets foretrukne designer, gør det svært, for hvem kan han have en dag uden at støde på et vejskilt? Søndergaard arbejder imidlertid også med rent visuelle virkemidler som logoer og piktogrammer - altså de små skilte, som lynhurtigt skal fortælle, at her er eksempelvis et toilet.

Skønt bogen ikke direkte beskæftiger sig med det, kan man ikke lade være med at fundere over, hvad disse små, uanseelige skilte er for en slags størrelser. Hos logoet er genkendelsen således i højsædet: Tegningen skal være så enkel, at man med det samme lærer den at kende. Det er det allervigtigste; om tegningen så forestiller noget eller er abstrakt er af mindre betydning ... Der er altså tale om en fortælling, ligesom det gør sig gældende for piktogrammet, hvor alle - uanset evner og nationalitet - skal forstå piktogrammets budskab ...
Endelig har Ole Søndergaard også arbejdet med alfabeter, typisk naturligvis når det gælder vejskiltning, og det er faktisk bogens største gevinst, når man har læst den: Pludselig går man rundt og lægger mærke til udformningen af alle de skilte, man ellers ikke skænker en tanke.
Det er ret sjovt, da man pludselig har noget at se på, også når det gælder rutineturen ned til supermarkedet.

Søren E. Jensen, Nordvestnyt 2. juni 2012.

Lektørudtalelse

Designeren Ole Søndergaard (1937-) fylder 75 og hyldes med denne bog. Hans firmalogoer kender vi alle - Unibank, Novo Nordisk, Helly Hansen etc. - men hånden bag er mindre kendt i den bredere offentlighed. Det rådes der bod på med denne flotte eksempelsamling, der vil glæde alle designinteresserede og ikke mindst være til inspiration i den grafiske branche ...
En flot illustreret præsentation af en grafisk designer anskuet såvel håndværksmæssigt som kunstnerisk.

Jette Andreasen, uge 22, 2012.