Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Melchior Lorck » Pressen skrev om Melchior Lorck

Pressen skrev om Melchior Lorck

Bogbranchen kårer årets flotteste bogdesign

Inden for voksenkategorien har især et værk på fire, snart fem, bøger i 2009 levet op til kriterierne. Bøgerne er udgivet på Forlaget Vandkunsten, værket er skrevet af Erik Fischer og skildrer renæssancekunstneren Melchior Lorcks liv. Bøgerne indeholder både både biografi, rejseskildring i billeder, opslagsværk, katalog og en billedfrise, der er den længste illustration i dansk boghistorie. Man har lavet et værk, der i sig selv rummer et livsværk. Godt bogdesign er netop, når alt det, man fylder uden om ord og billeder, støtter op om indholdet.

Kirstine Dalsgaard Larsen, Kristeligt Dagblad, 4. juni 2010

Han så, målte og malede.

...er Lorck udtryk for sin tids vesteuropæisk internationale kultur. En måde at se verden på, der fødes i Italien i anden halvdel af fjorten hundredtallet og derefter danner grundlag for mere end fire hundrede års udvikling. (...) Man møder hos Lorck renæssancens sult efter ny viden. Han undersøger, dissekerer og lærer (...) Lorck bruger den nye tids kommunikative midler, såsom træsnit og kobberstik. Lorck rejser og arbejder en lang række steder i Europa - Rom, Tyskland, men huskes især for sine reportager, tegninger stik og træsnit fra Istanbul. Her møder man et hverdagsliv, der set fra Vesteuropa er ukendt og eksotisk. (...) Osmannernes soldater sås fra vesten som djævle, men de her billeder viser, at tyrkerne er rigtige mennesker. (...) samlet op i et kæmpemæssigt pragtværk. Her opsamles kendt viden om en af Danmarks vigtigste kunstnere. En af de danske kunstnere, der er så store og uoverskuelige, at det ikke er gjort før. (...) tegninger stik og træsnit er et monumentalt værk, Og det er godt. Mængder af viden og mange, mange dejlige billeder.

Gorm Spaabæk, Nordjyske Stiftstidende, 16. april 2010 Læs hele anmeldelsen her

Fra Flensborg til Istanbul og retur

Erik Fischer har i årevis arbejdet med Lorck, og kun en smule er hidtil dryppet fra hans pen. Nu foreligger så livsværket, indtil videre fire statelige bind med "Tyrkerværket" og det store byprospekt fra Leiden af Konstantinopel, grafikken, brevene og meget mere. Det er det historiske og kunsthistoriske grundarbejde, der opvises her. Hvert blad vendes i enhver forstand. Europæiske arkiver er støvet igennem i jagten på den mindste udbetaling. Der er foretaget nøje undersøgelser af betragterpunkter for byprospekterne og lokaliteter for andre tegninger. Lorck er ikke let at gå til, for hans projekter er ofte ikke afsluttede og er til dels bragt frem til nutiden af senere udgivelser. Erik Fischer, der har tegnet profilen som dansk grafisk kunsts fornemste specialist gennem et par menneskealdre, løfter opgaven med assistance fra en række yderst kompetente medarbejdere – og publikationen har fået det internationale udstyr, den fortjener. Det er førsteklasses boghåndværk fra Vandkunsten – og så resterer der faktisk et bind med katalog, der er under udgivelse.... Det er ikke en dansk sensation, men en europæisk.

Carsten Bach-Nielsen, Kristeligt Dagblad den 8. september 2009. Læs hele artiklen her.

Tyrken kommer

Med 450 års forsinkelse udkommer nu det monumentale værk om en af alle tiders største danske eventyrere, billedkunsteren Melchior Lorck.
Reproduktionerne af Melchior Lorcks værker både før og efter Konstantinopel taler for sig selv, sublimt og gådefuldt, fra portrætter i Dürer-stil af Luther og stribevis af andre renæssancefigurer over monumentale malerier med mindelser om Carpaccio eller Tintoretto til alskens våbenskjold, prospekter, arkitektur ... hele det enorme felt af kunst og håndværk, som sådan en renæssancefigur kunne tumle.

Bjørn Bredal, Politiken, 2. september 2009.

Den danske bogdesignpris

At tale om storværk her forekommer næsten som en underdrivelse. De fire – snart fem – store bind samler al påviselig viden om den væsentligste danskfødte kunstner før Thorvaldsen (sans comparison!), gengiver og katalogiserer hele hans oeuvre og omfatter en faksimileudgave af hans billedværk om det osmanniske rige.

Hvad enten man er lystlæser eller skal slå op, er man særdeles godt hjulpet af den gennemarbejdede typografi, hvor brødtekst, billedtekster, noter, krydshenvisnin- ger og de uomgængelige billeder spiller prægtigt sammen. Værket vrimler med intelligente løsninger, hvoraf den nedfotograferede billedfrise – den længste illustration i dansk boghistorie – turde være den mest spektakulære.

CK, Forening for Boghaandværk, 2009